Internasional

Ratu Kecantikan Rusia Oksana Voevodina Dicerai Raja Malaysia saat Anak Masih 2 Bulan, Ini Curhatnya

Pernikahan sempat jadi sorotan, mantan Raja Malaysia Sultan Muhammad V dari Kelantan ternyata sudah bercerai dari Miss Moscow, Oksana Voevodina. Pernyataan itu dikutip dari Kompas.com yang melansir Channel News Asia Sabtu (20/7/2019), disampaikan oleh pengacara Sultan, Koh Tien Hua dari kantor firma hukum Eversheds Harry Elias LLP. "Sultan berusia 49 tahun itu memutuskan melakukan Talak Tiga kepada Nona Rihana Oksana Voevodina pada 22 Juni lalu, dan tidak dapat ditarik lagi," ujar Koh.

Koh mengungkapkan, perceraian itu dilakukan di hadapan dua saksi Muslim sehingga sesuai dengan Hukum Syariah. Dia tak menyebut di mana perceraian itu dilakukan. "Pengadilan Syariah telah menerbitkan Surat Cerai bertanggal 1 Juli 2019 sesuai dengan Peraturan Keluarga Islam 2002," demikian keterangan Koh.

Istana Kelantan tidak memberikan komentar atas perceraian maupun pernikahan Sultan Muhammad V dan Voevodina meski sejumlah media memberitakannya pekan lalu. Sultan Muhammad V dan Oksana Voevodina menikah pada 2018 lalu. Dari pernikahan itu mereka dikaruniai seorang putra yang diberi nama Ismail Leon.

Anak itu kini berusia dua bulan dan sudah harus menghadapi perceraian orangtuanya. Melalui akun Instagram @rihanapetra, Oksana Voevodina mengunggah curhat soal ia dan putranya itu. Meski bercerai, Oksana merasa beruntung karena dukungan dari warga Malaysia.

Ia juga bangga memiliki seorang putra dengan darah Malaysia mengalir di tubuhnya. Berikut bunyi curhatan Oksana Voevodina: "Saya sedang menulis dan saya tidak dapat menahan air mata dari mengalir…dan saya rasa tidak perlu untuk menahannya, kerana ia adalah tangisan kegembiraan dan kesyukuran!

Saya masih tidak percaya yang saya menerima bergitu banyak mesej yang baik daripada anda semua. Daripada seluruh pelusuk dunia! Dan sudah tentu saya mahu beritahu kepada semua rakyat Malaysia: anda semua berjiwa besar, kerana menerima dan menyokong saya seorang wanita dari negara asing dan membesar dengan budaya berbeza.

Saya sangat bangga darah Malaysia mengalir dalam anak saya dan saya akan lakukan apa sahaja untuk dia membesar selayaknya dengan kasih anda semua. Dalam hidup saya, saya terpaksa menghadapi pelbagai jenis kejahatan, tipu daya dan hasad dengki. Tetapi anda meyakinkan saya bahawa masih ada kebaikan di dunia ini.

Kalaulah saya berpeluang, saya mahu memeluk anda semua dengan kegembiraan . Sokongan dan dorongan anda semua amat berharga bagi saya. Mesej masuk tidak henti henti, saya akan terus berkongsi kisah hidup saya dengan ikhlas dan jujur.

Semoga Allah memberkati anda semua, kawan kawanku! P.S. Hari ini genap 2 bulan umur Leon. Terus membesar dan bahagia si cilik duniaku," tulisnya.

Banyak yang tak menyangka dengan kabar perceraian ini. Pasalnya, Oksana Voevodina masih terlihat aktif mengunggah momen mesra bersama suaminya. Bahkan pada 19 Juni lalu, ia membagikan kisah romantis tentang pertemuan pertama dengan sang raja.

"Bagi ramai orang, kisah pertemuan pertama saya dengan suami saya tetap menjadi misteri. Kami bertemu pada musim bunga 2017 di Eropah. Pada masa itu saya bekerjasama dengan rakan karib kami, Jacob Arabo.

Selepas acara itu, kami pergi untuk makan malam, di mana saya berjumpa dengan seorang lelaki, dan beliau memperkenalkan dirinya sebagai Raja Malaysia. Saya menganggap itu sebagai jenaka semata mata, dan saya pula bergurau bahawa saya juga adalah ratu di Moscow. Kami berbual sepanjang malam dan bertukar nombor telefon.

Tidak lama kemudian terdapat berita yang muncul mengenai pelantikan raja, yang merupakan kawan baru saya … untuk diteruskan," tulisnya.

Tags
Show More

Ririna Nafiza M

Jika kamu tak membayangkannya, tak ada sesuatu pun yang akan terwujud. Orang-orang biasanya melihat apa yang mereka cari, dan mendengar apa yang mereka ingin dengar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close